نیلوفر شیرانی مستعدترین بازیگر نسل جوان سینمای ایران است، این فکت به معنای بزرگنمایی درباره یک شخص یا تعارفات این چنینی نیست بلکه مسیر طی شده، هدف و چگونگی روند آن ثابت می کند آینده درخشانی پیش روی او است. اهمیت گفت و گو با این بازیگر قبل از آنکه جنبه رسانهای – هنری داشته باشد می تواند چراغ راهی برای علاقه مندان به بازیگری باشد. تفاوت بازی شیرانی در قامت بازیگر که به عقیده من بازیگر همواره یک ابزار هنری است، میزان توجه او به نقش و جلب توجه نقاشی، بازی، او در اثر است. در ادامه این گفت و گو بیشتر با ویژگیهای وی آشنا می شویم.
علاقه به بازیگری
از او درباره چگونگی شکل گیری علاقهاش به بازیگری پرسیدیم: علاقه به بازیگری از زمانی را که به یاد می آورم در من ایجاد شد، اما مسئلهای که همواره با آن داشتم این بود که، چه مسیری را باید طی کنم تا علاقهای که به واسطه آگاهی و مرور زمان تبدیل به رسالتم شده است، نمود بیرونی پیدا کند؟ از همین رو در جهت جویش علم آکادمیک این هنر قدم برداشتم. در حال حاضر دانشجوی رشته بازیگری در تهران مرکز هستم اما مسیری را که تا به امروز طی کردم مدیون کلاسهایی که در آموزشگاه بازیگری شرکت داشتم می دانم چرا که فکر می کنم هنر تنها یک علم و دانش نیست که مثلا بگوییم کسی در آن استاد شده است بلکه هنر اساسا به تجربه آدمها و مولفها بستگی دارد. تجربهای که در آموزشگاههای بازیگری به دست آوردم به همراه حضور در نمایشها و فیلمهای کوتاه فاخر و آینده دار چراغی شد برای رسیدن به رسالتم.
از هاویه تا تراژدی تنهایی
از آنجایی که نیلوفر شیرانی علاوه بر چهره فتوژنیک خود توانمندیهای خاصی در زمینه نویسندگی و داستان سرایی دارد؛ از او درباره آثاری که در آنها حضور داشته است و آنچه خود بهترین اتفاق تجربیاش می داند، جویا شدیم: تجربه های خوب و بد زیاد داشتم اما آنچه را لازم بود آموختم چون همواره مشتاق یادگیری هستم. اما بهترین تجربهام از فیلمهای کوتاهی که در آنها کار کردم و یا به نوعی از عوامل آن بودم و باور دارم که تا چه اندازه کارگردانهایی که در حال تولید فیلم کوتاه هستند مستعد و موفقاند، مانند: کارگردان فیلم کوتاه «هاویه» رامین کلانتری این عقیده را در من ایجاد کرده است که قطعا اتفاقات درخشانی برای اثر می افتد. البته تجربه لذت بخشی نیز با بازی در فیلم «تراژدی تنهایی» داشتم که اگر فرصتی بود قطعا در هر دو مورد بیشتر صحبت خواهم کرد.
زیر ساختها
شیرانی درباره زیربنای لازمه برای یک بازیگر و اهمیت خلاقیت در این حوزه توضیح داد: خود را در مسیر درستی می بینم و فکر می کنم لازمه یک هنرمند و نه تنها بازیگر این است که بتواند زیر ساخت فکری و عملی متناسب با شرایط برای خود ایجاد کند. این زیر ساختها قطعا در هر فردی متفاوت است اما چیزی که میان همه علاقه مندان به بازیگری یکسان است، هدف غایی و نتیجه حاصله است. باید راهی را یک بازیگر طی کند که از متناسبترین (شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی) الگوهای شخصیاش باشد. نکته ای که یک دستاورد بزرگ برای من محسوب می شود هم راستایی علم آکادمیک در کنار تجربه عملی است. به عنوان فردی از نسل امروز جامعه از همه کسانی که علاقهمند به بازیگری هستند می خواهم که با هدف، وسیله را توجیه نکنند. در واقع این فلسفه ماکیاولیستی تنها یک تئوری کاذب و شکست خورده در جوامعی چون کشور ما است، چرا؟ چون از ابتدا هدفمان رسیدن به مقصد می شود در حالی که به هیچ عنوان چگونگی آن مهم نیست. همانطوری که خود می دانید، چگونگی یک اثر سینمایی است که لذت بخشی هنر را به تماشاگر میدهد، پس باور داشته باشیم که با انتخاب مسیر طولانیتر اما لذت بخشتر و پر از خلاقیت می توان به هدف غایی رسید.
نویسنده: علی رفیعی وردنجانی
نوشته نیلوفر شیرانی | رسالت یک بازیگر اولین بار در روزنامه اینترنتی برداشت بلند. پدیدار شد.
موزیک...
ما را در سایت موزیک دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : موزیک دان musico بازدید : 191 تاريخ : جمعه 30 ارديبهشت 1401 ساعت: 18:44