اکبر عبدی | دلشده لبخند
اکبر عبدی نامی است که با خود لبخند می آورد. شخصیتی که در همه رنگی خوشپوش و کاریزماتیک است. نمیشود از سینمای ایران نوشت و اسمی از اکبر عبدی نبرد. «اجاره نشینها»ی مهرجویی بدون او رنگ و بوی کمدی نمیدهد و در «مادر» حاتمی درخشش را تعریف میکند. نکتهای که در مورد این شخصیت دوست داشتنی، چرا که او با بازی در یک اثر سینمایی به پروژه شخصیت می دهد، وجود دارد، عدم تکرار خود در سطوح مختلف است. این ویژگی را می توان در بازیهای «دنیل دی لوییس» مشاهده کرد و با افتخار باید گفت عبدی ما پیش از دیگران، آقای بازیگر بوده است. مسئلهای که مرا وادار کرد تا این یادداشت را بنویسم، حافظه نامطمئن ما است. از یاد نبریم عبدیهایمان را. نباید آنها را در وضعیتی ببینیم که هرگز فکرش را هم نمی کنیم. بیماری و بیمارستان و شکستگی. با همه زاویههایی که با برنامه جوکر دارم اما حداقل کار مثبت آن به تصویر کشیدن دوباره عبدی بود. بازیگری که نه تنها سینمای ایران بلکه معتقدم اندک تماشاگران جدی امروزی مدیون او هستند. قدرشناسی کافی نیست و باید موقعیتی فراهم شود تا چنین شخصیتهایی نسلهای بعدی خود را تربیت کنند. «آدم برفی» نمونه مثال زدنی از او برای چگونگی زیستن بازیگر در متن داستان است.
*بینیاز
برای ساخت یک شخصیت سینمایی فیلمنامه نیازمند کشف از مابهازی بیرونی خود است. قصه با توسل به بُعد سومی که نمونه واقعی، اما نه آنطور که ایدهآل و مدنظر است، کارکتری خلق می کند که در روند صعودی و نزولی زمان تبدیل به شخصیت می شود. نکتهای که در ذات شخصیت عبدی وجود دارد، بی نیازی از این ویژگی حیاتی برای ساخت است. عبدی با حضورش در آثار، مسیر را برای مولفان روشن کرده است. باور دارم بازیگر یک ابزار هنری است که باید در زمان و مکانی درست از آن استفاده شود. عبدی ابزاری همه کاره است؛ بازیگری برای همه نسلها و ژانرها. نکته دوم نبود فاصله میان بازیگر و تماشاگر است. تماشاگر با دیدن عبدی بر پرده سینما یا صفحه تلوزیون احساس می کند خود او است که در این نقش بازی می کند؛ در واقع عبدی اگر نقش فقیرترین یا ثروتمندترین افراد را بازی کند در ایجاد سمپاتی مورد نظر مولف تغییری ایجاد نمی کند. او به معنای واقعی کلمه در میان مردم محبوب است. حتی آنان که سینما را نمیشناسند، میدانند که وقتی اکبر عبدی در اثری باشد، باید آن اثر را دید. آنچه پیدا است در یک یادداشت روزنامهای نمی توان در وصف او کوتاهی نکرد اما همین بس که جلب کننده توجهی باشد به بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران که هنوز نفس می کشد.
نویسنده: علی رفیعی وردنجانی
نوشته اکبر عبدی | دلشده لبخند اولین بار در روزنامه اینترنتی برداشت بلند. پدیدار شد.
موزیک...
ما را در سایت موزیک دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : موزیک دان musico بازدید : 198 تاريخ : چهارشنبه 23 شهريور 1401 ساعت: 20:41