آزاده مسیح زاده | درباره آزاده

ساخت وبلاگ

زاده' href='/last-search/?q=آزاده'>آزاده مسیح زاده | درباره آزاده

آزاده مسیح زاده فیلم سازی است که دغدغه ساخت دارد و تمام تلاش خود را می کند تا ناب ترین سوژه ها را برای داستانش پیدا کند. علاقه او به مستند سازی به واسطه سوژه ای شکل گرفت که جان تازه ای به سینمای مستند ایران و مشخصا فرهنگ می دهد. در حال حاضر او سینما را به معنای کامل کلمه «مستند» می داند. مسیح زاده دوره فیلم سازی و مستند سازی را در آمریکا گذرانده و دیداری با مارتین اسکورسیزی داشته که وی مستند را بسیار ستوده. با این فیلم ساز خوش آتیه پیرامون حواشی که برای مستند «دوسر برد دوسر باخت» و فیلم اصغر فرهادی «قهرمان» به وجود آمده گفت و گویی داشتیم که می تواند در روشن شدن حقیقت تا حد زیادی به ما کمک کند.

کارگردانی را از شهرام مکری آموختم

از مسیح زاده در مورد چگونگی ورودش به سینما و آشنایی با اصغر فرهادی پرسیدیم که او در پاسخ گفت: تا پیش از حضور در کلاس های موسسه کارنامه زبان تدریس می کردم. اما هنگامی که کارگردانی را در کلاس های مکری آموختم خود را عضو جدایی ناپذیر سینما دیدم. اول لازم است به این موضوع اشاره کنم که قبل از ورود به کلاس مکری یا موسسه کارنامه فیلم «۳۶۰ درجه» را ساخته بودم که به دلیل کمبود بودجه نتوانسته بودم خروجی نهایی و حتی راف کات اولیه از کارم بگیرم. موسسه کارنامه کلاس های آقای فرهادی را فراخوان داد که ایشان یک جمع ۳۲ نفره را پس از مصاحبه های اولیه انتخاب کردند که من با اصرارهایی که به آقای فرهادی کردم و گفتم اگر قرار باشد که فقط یک نفر را برای فیلم بعدیشان انتخاب کنند آن یک نفر من هستم. (قرار بود از خروجی آن کلاس آقای فرهادی یکی دو نفر را برای پروژه های بعدیشان انتخاب کنند.) ایشان قبول کردند در کلاس شان حضور داشته باشم. آقای فرهادی از من خواستند که نمونه کاری به ایشان ارائه دهم و من چون فیلمم همچنان آماده نبود فلاش مموری حاوی استوری بردها برایشان آماده کردم. خوشبختانه فیلم «۳۶۰ درجه» در ۲۵ فستیوال ورود کرد و یکی از دلایلی شد که حرفه پخش فیلم را دنبال کنم. وارد این حرفه شدم و توانستم فیلمم را به ۲ پلت فرم نمایش فیلم در بازار جشنواره کن بفروشم. دقیقا بعد از کلاس های آقای فرهادی بود که به جشنواره کن رفتم.

نمی خواستم رسانه ای شود

با توجه به شباهت های فراوانی که میان مستند آزاده مسیح زاده و فیلم اصغر فرهادی وجود دارد از وی درباره چگونگی طرح این دعوای حقوقی پرسیدیم: در ابتدا باید این توضیح را بدهم که من هرگز نمی خواستم این موضوع رسانه ای شود و حدود ۸ ماه منتظر دیدار و مصالحه با آقای فرهادی بودم که تاثیری نداشت. وکیل آقای فرهادی در آن ملاقات مدام من را تهدید کرد که ازمن شکایت خواهند کرد. موضوع طرح شکایت و تشکیل پرونده هم از جانب خود آقای فرهادی بود؛ ایشان ابتدا اقدام به شکایت از من کردند و مرا مجاب کردند که از حق خود دفاع کنم. و معتقدم فیلم آقای فرهادی به شدت از مستند من تاثیر پذیرفته است. حتی من قرار نبود در مصاحبه با آقای ذولفقاری ماهنامه «تجربه»، از جریان امضا گرفتن صحبت کنم که این مسئله شکایت درباره امضا باعث شد سکوت من شکسته شود. الان که خوب به آن دقت می کنم برنامه شکایت از من کاملا برنامه ریزی شده بوده. حتی قبل از اکران فیلم، آقای فرهادی امضای دوم را از من گرفت چرا که می خواست فیلمش در آرامش اکران شود که ۱۲ روز برای من تعیین شده بود که با هیچ کس مصاحبه نکنم و تمام آن ۱۲ روز دغدغه من شده بود که زودتر بتوانم با کسی مصاحبه کنم. که البته وقتی دوازده روز تمام شد هم این کار را نکردم. در ادامه اتفاقات دیگری افتاد که منجر شد سکوت نکنم.

پژوهش و جست و جو

از مسیح زاده درباره محتوای فیلم نامه و پژوهشی که برای ساخت مستند «دوسر برد، دوسر باخت» انجام داد، پرسیدیم: از آنجایی که کلاس های آقای فرهادی مستند بود و آقای فرهادی خودشان سوژه هایی را به کلاس آورده بودند و من در آن گروه ها قرار نگرفتم، خودم به شیراز که شهر مکان سکونتم بود رفتم. در جستجوهایم دو سوژه پیدا کردم یک رفتگر و یک راننده تاکسی. به صورت اتفاقی خاله یکی از دوستانم گفت که خبری در شبکه استانی فارس قبلا دیده که درباره زندانی بوده که پول پیدا کرده و به صاحبش باز گردانده است. من بسیار برای به دست آوردن اطلاعات از آن زندانی در روزنامه ها و سایت ها جست و جو کردم که متاسفانه چیزی پیدا نکردم برای همین مجبور شدم به صدا و سیمای فارس رفته و از آنها خواستم آرشیو اخبار را چک کنند و برای در اختیار قرار گرفتن آن گزارش از مراحل بسیاری گذشتم. حتی  روزنامه «خبر» هم آرشیو را نداشت. نکته جالب این است که روی پرونده شکایت آقای فرهادی از من عکسی از روزنامه وجود دارد که آن هم از فیلم مستند من گرفته شده در واقع آن زمان هیچ خبری در اینترنت در دسترس نبوده که آقای فرهادی بتواند از این سوژه با خبر شود.  اکنون که تیم فیلم قهرمان ادعا می‌کنند که فیلم قهرمان از روی اخبار ساخته شده، سوال جدی من این است که چرا برای ثبت نام در جشنواره ها و ارائه فیلم به فستیوال ها آقای فرهادی خود را نویسنده فیلم نامه ارجینال معرفی می کند؟ اگر این یک داستان بر اساس واقعیت است یا اگر اقتباسی است آقای فرهادی چگونه فیلمنامه اش را ارجینال معرفی کرده است؟

آینده آزاده

آزاده مسیح زاده درباره اهداف سینمایی و فعالیت های هنری اش در آینده به ما گفت: خیلی از این اتفاق خوشحالم که افرادی مسیج می دهند به من و می گویند با همین یک فیلم می خواهی معروف شوی و… . این حاشیه ای که ناخواسته توسط آقای فرهادی علیه من راه افتاده باعث شده تا من جدی تر به سینما فکر کنم به دلیل آنکه حرفه پخش آثار سینمایی آن قدر مرا درگیر کرده بود که گاهی با خودم می گفتم این حرفه هدف غایی من نیست. تا قبل از یافتن آن سوژه به ساخت مستند علاقه مند نبودم اما امروز معتقدم سینما به معنای یک مستند اجتماعی است و برای آثار مستند جایگاه ویژه ای را در دنیا میبینم.

نوشته آزاده مسیح زاده | درباره آزاده اولین بار در روزنامه اینترنتی برداشت بلند. پدیدار شد.

موزیک...
ما را در سایت موزیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : موزیک دان musico بازدید : 239 تاريخ : دوشنبه 16 اسفند 1400 ساعت: 13:23

خبرنامه